Demograficzne kryterium klasyfikacji klientów indywidualnych

Demograficzne kryterium klasyfikacji klientów indywidualnych

Możemy spotkać się z licznymi kryteriami według, których sklasyfikować możemy klientów indywidualnych banku. Poniżej przedstawimy wam podział w oparciu o kryterium demograficzne, które opiera się na grupowaniu według wieku, klasy i fazy życia. Klasyfikacja ma na celu utworzenie grup klientów banku, które będą charakteryzować się określonymi cechami i potrzebami.

Kryterium demograficzne w oparciu o wiek

Ma na celu klasyfikację klientów indywidualnych w oparciu o wiek. Zgodnie z nim, oczekiwania wobec banku, wybór określonych produktów finansowych, zachowanie i zainteresowanie określonymi usługami zależne jest od wieku klienta. Ludzie starsi, zgodnie ze swoimi przyzwyczajeniami, korzystają z produktów popularnych i dobrze im znanych. Nie interesują się nowinkami technicznymi i nowymi rozwiązaniami. Tak samo działają w obszarze bankowości. Nie są zainteresowani nowoczesnymi produktami bankowymi. Z tego względu banki zabiegają przede wszystkim o młodych klientów, w których widzą szansę na długoletnią współpracę. Banki próbują pozyskać już bardzo młodych klientów, czyli uczniów szkół średnich i uczelni wyższych, którzy nawet nie mają własnych zarobków, ale dobrze rokują na przyszłość. Dla przykładu. Na początek bank oferuje im darmowe usługi. Kiedy już zdecydujemy się na założenie konta w banku, kiedy otrzymujemy pierwszą wypłatę zmieniamy rodzaj konta, pozostając klientem tego banku. Młodzi klienci, którzy zaczynają sami zarabiać, są grupą która najchętniej i najliczniej korzysta z wszelkich produktów bankowych.

Kryterium demograficzne w oparciu o klasę

Klasa społeczna do jakiej należymy determinuje nasze zachowania, postępowanie, oczekiwania. Nie inaczej jest w przypadku produktów bankowych. Od tego jak jesteśmy wykształceni i ile zarabiamy, decyduje o oczekiwaniach jakie stawiamy placówkom finansowym. Klasa pracowników fizycznych charakteryzuje się tym, że wybiera tylko produkty sprawdzone i najpopularniejsze, ze względu na niski poziom wiedzy o produktach bankowych. Inaczej ma się sytuacja w przypadku osób dobrze wykształconych, na wysokich stanowiskach i dobrze zarabiających. Biegle posługują się pojęciami, są zorientowani w tematyce finansów, potrafią zarządzać własnymi finansami, chcą inwestować, a przede wszystkim stawiają oczekiwania bankom. Bank aby przyciągnąć klienta indywidualnego z wyższej klasy musi zaoferować mu indywidualne warunki i specjalistyczne podejście.

Kryterium demograficzne w oparciu o fazę życia i liczbę członków rodziny

Tutaj potrzeby grupowane są według fazy życia. Inne potrzeby mają bowiem uczniowie czy studenci, ludzie młodzi podejmujący swoją pierwszą pracę, ludzie w średnim wieku dobrze zarabiający, rodziny z dziećmi, rodziny bez dzieci, osoby na emeryturze czy rencie.

 

Written by 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *